در شرایطی که برترین خودروسازان جهان عزم خود را جزم کردهاند تا ظرف ۵ سال آینده، دهها مدل خودروی الکتریکی با باتری و مدلهای هایبریدی با موتور بنزینی-برقی، را معرفی کنند (بسیاری از این مدلها در چین خواهند بود)، کارشناسان و مدیران اجرایی همچنان میپرسند که چه کسانی این همه خودرو را خریداری خواهند کرد؟
مایک جکسون، مدیر اجرایی ارشد شرکت آتونیشن، بزرگترین شرکت زنجیرهای خردهفروشی خودرو در آمریکا، میگوید: تسلا با رقیبان واقعی روبرو است. من انتظار دارم تا ۲۰۳۰ میلادی، خودروهای الکتریکی ۱۵ تا ۲۰ درصد کل خودروهای نوی به فروش رفته در آمریکا را به خود اختصاص دهند.
سرمایهگذاریهای اعلام شده در خودروهای الکتریکی تا به امروز، شامل ۱۹ میلیارد دلار توسط خودروسازان آمریکایی، ۲۱ میلیارد دلار توسط خودروسازان چینی و ۵۲ میلیارد دلار هم توسط خودروسازان آلمانی، است.
اما مدیران اجرایی ارشد خودروسازیهای ایالات متحده و آلمان در حاشیه نمایشگاه خودروی دیترویت گفتند که بیشتر این سرمایهگذاریها، با هدف بازار چین انجام شده است؛ چراکه دولت این کشور به دنبال افزایش سهم خودروهای الکتریکی از سال ۲۰۱۹ به بعد است.
همچنین خودروسازان بزرگ جهان، قسمتی از تلاشهای خود در این
زمینه را هم تحت فشار قوانین سختگیرانه جدید در اروپا و کالیفرنیا برای
کاهش آلودگیهای کربنی ناشی از سوختهای فسیلی، انجام میدهند. همچنین آنها
از موفقیتهای تسلا در ساخت خودروهای سدان و شاسیبلند هم که ممکن است
سیلی از سفارشات مشتریان را به سوی این شرکت روانه کند، تحت فشار هستند.
منبع:مهر
انتهای پیام/